U današnjoj eri interneta, postalo nam je veoma lako da dođemo do svih informacija. Imamo pristup svim podacima koji su dostupni na internetu, a u to spadaju i naši lični podaci. Koliko god lepo zvučalo da možemo da saznamo sve što nas interesuje na internetu, ujedno saznanje da  i podaci o nama i našem ponašanju na internetu spadaju u to, budi osećaj nelagodnosti. U takvim uslovima privatnost korisnika na internetu postala je ključna tema. Neizostavna stavka u poslovanju svake kompanije, bez obzira na njenu delatnost i veličinu postaje politika upotrebe kolačića- Conesnt management.

Šta je consent managment?

Constent management ili upravljanje pristankom je sistem ili proces koji omogućava klijentima da odrede koje lične podatke su spremni da podele sa preduzećem. S obzirom da su novčane kazne za nepoštovanje sve veće, a klijenti sve više zabrinuti za svoje lične podatke, upravljanje pristankom bi trebalo da bude na vrhu liste prioriteta za svaku kompaniju na današnjem tržištu. Zbog zakonskih zahteva širom sveta da veb sajtovi dobiju saglasnost korisnika za prikupljanje podataka putem kolačića tokom pregledavanja, consent management postaje neophodan za sve oblike poslovanja na internetu. Kolačić je informacija, odnosno tekstualna datoteka, koju internet prezentacija šalje. Služe za to da čuvaju postavke za konkretnu internet prezentaciju (poput jezika, adrese, šifre i slično) kako bi prilikom ponovnog pristupa sajtu bile prikazane informacije prilagođene vašoj publici. Kolačići se koriste za personalizaciju sadržaja i oglasa, pružanje funkcija društvenih medija i analiziranje saobraćaja. Zakon navodi se da se mogu čuvati kolačići na uređaju ako su strogo neophodni za rad sajta, a za sve ostale je potrebna saglasnost posetilaca sajta. Ukoliko do pristanka ne dođe, nećete imati pristup navedenim informacijama niti ćete moći da pristupite drugim fajlovima na uređaju klijenta.

Koje sve vrste kolačića postoje?

U zavisnosti od vremenskog trajanja, kolačići se mogu podeliti na stalne i privremene. Stalni ili uporni su oni preko kojih internet sajt čuva podatke kao što su ime za prijavu i šifra, kako ne bi morali svaki put iznova da se prijavljujete. Privremeni ili kolačići sesije su oni kod kojih internet sajt čuva podatke privremenog karaktera. Za razliku od stalnih, privremeni se uklanjaju prilikom zatvaranja internet pretraživača. Na osnovu namene kojoj služe kolačići se dele na:

1) Tehnički ili funkcionalni kolačićiosiguravaju da određeni delovi veb stranice ispravno funkcionišu i olakšavaju korisničko iskustvo korišćenja sajta. Oni se mogu koristiti bez dozvole klijenata.

2) Kolačići za statistikukoriste se kako bi se optimizovao doživljaj veb stranice za korisnike i tako se dobija uvid u upotrebu sajta. Za njihovo postavljanje je potrebna dozvola.

3) Marketing/praćenje kolačićaoni se koriste za kreiranje korisničkih profila za prikazivanje reklamiranja ili praćenja korisnika na veb stranici u marketinške svrhe.

4) Društvene mrežesluže za to da se sam sajt i njegov sadržaj promovišu i na društvenim mrežama.

Prednosti upotrebe kolačića

Upotrebom kolačića na vašem sajtu je već uveliko postala neophodna za uspešno digitalno poslovanje. Pored toga, ako koristite consent management na pravi način, možete dostići prednost nad konkurencijom u vašoj branši. New look uz pomoć Sales Snap alata ima mogućnost kreiranja sign up forme, a uz nju i polja za čekiranje saglasnosti. Glavne pogodnosti upotrebe consent managementa su:

  • poštovanje zakonskih zahteva o privatnosti– S porastom svesti o privatnosti podataka, zakoni poput GDPR-a i slični predstavljaju stroge uslove po kojima se podaci korisnika skupljaju, obrađuju i čuvaju. Consent management omogućava kompanijama da usklade svoje prakse sa tim zakonima, sprečavajući tako potencijalne kazne i pravne probleme.
  • izgradnja poverenja sa korisnicima– Consement management pruža korisnicima jasnu kontrolu nad njihovim poacima, pokazujući im da kompanija na čijem su sajtu ceni i poštuje njihovu privatnost, što kao rezultat može imati izgradnju dugotrajnih odnosa.
  • Personalizacija– Kada korisnici svesno daju dozvolu za korišćenje njihovih podataka, kompanije to koriste da prilagode svoje marketinške kampanje preferencijama korisnika. Personalizacija povećava angažman i i stvara relevantnije ponude klijentima.
  • Sprečavanje gubitka poslovnih prilika– Potrošači sve cene kada kompanije cene njihovu privatnost i nedostatak adekvatnog consent managementa može dovesti do toga da klijenti odbijaju saradnju i korišćenje vaših usluga.
  • Izgradnja brenda i reputacije– Kompanije koje se ističu u pružanju visokih standarda privatnosti, vremenom postaju prepoznatljive kao odgovorne i etičke što se pozitivno odražava na reputaciju i brend. S obzirom na porast svesti potrošača po pitanju privatnosti njihovih podataka, pozitivna reputacija može biti ključan faktor za uspeh na tržištu.

Consent management nije samo pravna obaveza svake kompanije koja posluje uz pomoć interneta, već i veoma bitan strateški potez. Osim izbegavanja pravnih kazni, uz dobar consent management kompanije mogu zadobiti poverenje klijenata i unaprediti svoje marketinške kampanje. Svi poslovni subjekti, bez obzira na njihovu veličinu i granu biznisa kojim se bave, trebali bi implementirati sistem za consement management, jer on nije samo rešenje pravnih problema, on je i prilika da podignete vaše poslovanje na viši nivo.